loading...
مطالب علمی و تحقیقات
light-angel بازدید : 50 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

مار ها

این تحقیق جهت دانستنیهای درباره ی مارها تهیه شده و دارای جنبه ی علمی زیادی است گفتنیست این تحقیق فقط از کتاب های معتبر علمی تهیه شده و توسط من نوشته شده و هیچ جنبه ی اینترنتی ندارد.

به گفته ی قرآن کریم مارها در ابتدا فرشته هایی در آسمان بودند ولی به خاطر سرپیچی از دستورات خداوند صبحان به موجودی سمی و خزنده تبدیل شدند و همچنین خداوند در این باره می فرماید: «شما از دستورات من سرپیچی کردید و شکر نعمتی را که من به شما دادم به جای نیاوردید حالا تا آخر عمر روی زمین بخزید»

در این تحقیق به نوع دفاع مارها، قدرت حمله ی آنها ، پوست انداختن مارها، سمی بون آنها ، نوع زندگی و ویژگی های آنها پرداخته شده است.

منابع تحقیق:

کتاب «دایرة المعارف چراهای شگفت انگیز» و « 365 سوال و پاسخ برای نوجوانان» و « دانشنامه ی آکسفورد»

خوب به پایان مقدمه ی تحقیق رسیدیم امید وارم تا این جا تحقیق من مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد حالا به خواندن تحقیق در باره ی مارها می پردازیم.

کدام جانور با زبان خود بو می کشد:

مارها و مارمولک ها، مثل انسان ها، با بینی خود بو نمی کشند. آنها زبان خود را بیرون می آورند و به سرعت به داخل می برند. به این ترتیب، بوهایی را که در هوا و زمین است، احساس می کنند.

مارها:

همه ی مارها با حرکاتی مارپیچی و با اتکا بر ناهمواری های روی زمین حرکت می کنند. مارها به دلیل همین نوع حرکت، در زمین های هموار بی دفاع اند. بدن مار ها آن قدر دراز و باریک است که برای همه ی اندام هایی که در بدن مهره داران هست، جاندارد، به همین دلیل مارها به جای دو شش یک شش بسیار دراز دارند.

مارها در مناطق سرد دنیا در طول زمستان به خواب زمستانی می روند. در بهار هم به دنبال جفت می گردند. نر ها معمولاً برای جفت گیری با هم رقابت می کنند و در برابر ماده ها خود نمایی می کنند. بیشتر ماده ها بعد از جفت گیری تخم می گذارند ولی بعضی ماها بچه ی زنده به دنیا می آورند.

مار با استفاده از زبان بلند و دوشاخه اش که روی زمین دراز می شود طعمه خود را پیدا می کند. این زبان دو شاخه در مقایسه با زبان نوک تیز، می تواند از محدوده ی وسیع تری طعمه پیدا کند. مار، بو هایی را که از جانورانی مانند موش به جا می ماند ردیابی می کند. بعضی از مار ها مانند مار علفی، طعمه ی خود را می گیرند و آن را می بلعند. اما بعضی مانند پیتون ها، به دور شکار می پیچند و جلوی نفس کشیدنش را می گیرد و آن را خفه می کنند.

حدود یک سوم مار ها سمی هستند. این سم معمولا روی دستگاه عصبی اثر می گذارد و طعمه را فلج می کند.

همچنین باعث نرم شدن گوشت می شود. به همین دلیل مار های سمی راحت تر از مار های غیر سمی غذای خود را هضم می کنند. غده های زهری در عقب آرواره های بالایی مار قرار دارند و زهر همیشه از دندان های تو خالی یا شیار داری به نام نیش به طعمه تزریق می شود. در افعی ها و خویشاوندان آن ها، نیش شبیه سرنگی است که زهر تزریق می کند. نیش روی یک استخوان متحرک قرار دارد و همین باعث می شود که مار بتواند نیشش را تا کند، زیرا آن قدر بزرگ است که اگر تا نمی شد مار نمی توانست دهانش را ببندد.

چون دندان های مار به صورت خمیده است، نمی تواند غذای خود را بجود. در عوض غذا را به طور کامل می بلعد. بدن ماری که طعمه ی بزرگی را بلعیده باشد کاملاً بر آمده می شود. برای این که مارها بتوانند لقمه ای به این بزرگی بردارند، آرواره های پایینشان باید از دو طرف و از وسط از هم باز شوند. این مار ها می توانند هر قسمتی از آرواره ی خود را به طور مستقل حرکت بدهندو به این ترتیب طعمه ی خود را به داخل گلویش « هدایت » کنند.

مار ها از زهرشان برای دفاع از خود هم استفاده می کنند و ممکن است به جانوران بزرگ و انسان ها آسیب برسانند یا حتی آن ها را بکشند. خیلی از مردم از مار ها می ترسند و از آنها بدشان می آید و هر جا که بتوانند آن ها را می کشند.

چرا مار ها پوست میندازند:

در واقع، همه ی حیوانات و حتی انسان ها نیز پوست میندازند. اصطکاک پوست با محیط و همچنین مردن سلول های پوست و جایگزینی آن با سلول های جدید بسیار طبیعی است. پوست مارها هم در اثر اصطکاک با زمین ساییده می شودو آسیب می بیند. همچنین مارها در مراحل مختلف رشد نیاز دارند که پوست عوض کنندتا بتوانند به رشدشان ادامه دهند.

پوست جدید مار زیر لایه ی قدیمی رشد می کند و کامل می شوند. وقتی این لایه کامل می شود، مایعی بین دولای پوست قدیمی و جدید ترشح می شود که آن ها را از یک دیگر جدا، و مثل روغن بین قطعات ماشین ها، حرکت پوست قدیمی را روی پوست جدید آسان می کند.         

اما این مایع، فلس شفاف روی چشم های مار را کدر می کند، طوری که تا چند روز جانور جایی را نمی بیند. در این مدت، مار جایی پنهان می شود و سپس با ساییدن سرش به اطراف، ابتدا پوست اطراف دهانش را می شکافد و کم کم خود را از پوست قدیمی بیرون می کشد.

آیا در دریا ها هم مار وجود دارد:

بله ، حدود 47 گونه مار وجود دارد که سراسر زندگیشان را در دریا می گذرانند. اغلب این مارها در خشکی کاملاً ناتوان می شوند. مارهای دریایی ماهی ها و دیگر جانوران دریایی مانند میگو هارا می خورند. این مار ها بسیار سمی اند. سم نوعی مار دریایی منقاردار از همه ی مار های دریایی دیگر خطرناک تر است.

آیا می دانید که مارها هیچ صدایی را نمی شنوند:

وقتی مارگیری در نی مخصوص خود می دمد و آهنگی را سر می دهد از درون سبد پیش رویش ماری آرام آرام بیرون می آید و بدنش رو طوری تکان می دهد که گویی می خواهد با این آهنگ همراهی کند. شاید شما هم چنین صحنه ای را در تلویزیون دیده باشید. اما مار ها هیچ صدایی را نمی شنوند. پس چرا به ساز مارگیر واکنش نشان می دهند؟

مارها هیچ صدایی را نمی شنوند. البته بینایی و بویایی آنها بسیار قوی است. بعضی از مارهانیز وجود موجودات زنده در محیط را از روی را از روی دمای بدن آنها احساس می کنند. اما اگر دقت کرده باشید،می بینید که مارگیر ها هنگام نواختن سازشان به عقب و جلو پیچ و تاب می خورند و گاهی پایشان را به زمین می زنند. شما می بینید که مار همراه با ساز مارگیر و خیره به او از سبدش بیرون میاید و خود را بالا می کشد. اما این حقیقت ندارد. مار صدای ساز را نشنیده است، بلکه ارتعاشات زمین، به خصوص ارتعاشات ناشی از برخورد پای مارگیر با زمین را احساس کرده و به آن واکنش نشان می دهد.

اما نکته ای که از همه ی این ها جالب تر است این است که مارگیر ها با افعی های خطرناکی نمایش اجرا می کنند، اما اغلب آنها پیش از نمایش نیش مار را می کشند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت ما را چگونه ارز یابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 86
  • بازدید کلی : 4,285