loading...
مطالب علمی و تحقیقات
light-angel بازدید : 59 سه شنبه 11 شهریور 1393 نظرات (0)

انسان اشرف مخلوقات4  

سرطان

بیش از صد بیماری گوناگون وجود دارد که به همه ی آن ها سرطان می گویند.

البته همه ی این بیماری ها یک ویژگی مشترک دارند: در همه ی این بیماری ها، سلول هایی که قبلا سالم بوده اند به شیوه ی غیر طبیعی و خارج از کنترل تکثیر می شوند و به اندام ها و بافت های دیگر بدن حمله می کنند. این فرایند « متاستاز» نامیده می شود.

سرطان در هر اندام یا بافتی از بدن می تواند ظاهر شود. اما علت اساسی آن هنوز شناخته نشده است.

امروزه حدود نیمی از مبطلایان سرطان به کلی درمان می شوند و در بسیاری ز بیماران دیگر، امید زندگی بیشتر شده است.

به عبارتی دیگر سرطان را میتوان این طور تعریف کرد: بیماری خطرناک است که بر اثر رشد مهار نشده ی یاخته های غیر طبیعی در بدن ایجاد می شود. اجتماع این یاخته ها را تومور می نامند.

تومور های بدخیم، تومور های زیان باری هستند که به سرعت رشد می کنند یا سریعا در بدن پخش می شود و به اعضای حیاتی صدمه می زنند.

به نظر می رسد سرطان وقتی شروع می شود که تقسیم یاخته ها از کنترل خارج می شود و توده ای از یاخته های غیر طبیعی را که همان سرطان است، به وجود می آورد. در برخی از موارد نمی دانیم چرا این اتفاق می افتد، ولی عفونت های ویروسی، تابش اشعه و برخی از واد شیمیایی خطرناک مانند موادی که در دود سیگار وجود دارند، ممکن است آغاز گر سرطان در یاخته های بدن شوند.

هیچ شکی نیت که دود سیگار همیشه باعث سرطان ریه می شود. احتمال این که غیر سیگاری ها به این بیماری مبتلا شوند بسیار کم تر از افرادی است که سیگار می کشند.

سرطان در صورتی درمان می شود که در مراحل ابتدایی، شناسایی و درمان شود. برخی از انواع سرطان مثل سرطان های پوست و خون که لوسمی خوانده می شوند، را می توان به کمک جراحی یا دارو های ضد سرطان با موفقیت درمان کرد.

آپاندیس

در ابتدای روده ی بزرگ، زائده ای تو خالی به نام آپاندیس وجود دارد که انتهای آن مسدود است. اگر به هر دلیلی این زائده دچار تورم یا التهاب شود، فرد در قسمت راست شکمش درد شدیدی احساس می کند که نشانه ی التهاب آپاندیس است.

این التهاب و فشار به علت انسداد ورودی زائده آپاندیس یا عفونت آن ایجاد می شود. التهاب آپاندیس از آن جهت خطر ناک است که اگر در اثر ورم یا فشار زیاد بترکد، افونت آن تمام احشاء داخل شکم را آلوده می کند و درمان بیماری بسیار دشوار می شود. در مواردی این حادثه مرگبار خواهد بود.

DNA                                                             اسید دزوکسی ریبونوکلئیک

ماده ایست شیمیایی که در تمام یاخته های بدن وجود دارد و شکل چهره را تعیین و کار اندام های بدن را تنظیم می کند.

دی.ان.ا. به نردبان تابیده شده ای شبیه است که هر پله اش از یک جفت ماده ی شیمیایی ساخته شده است. دی.ان.ا. نردبان بسیار بلندی است که از به هم پیوستن هزاران نردبان کوچک تر ساخته شده است. این نردبان های کوچک تر، که هر یک حدودا دویست پله دارند، ژن نامیده می شوند. هر ژن دارای پیامی رمزی است که ساختن یک پروتئین را ممکن می سازد. به این ترتیب، هر یک از اجزای صورت شما را پروتئین های متفاوتی معین می کنند. همچنین ژن ها دارای دستوراتی هستند که برای فعال نگه داشتن یاخته ها، چه در کبد و چه در مغز یا خون لازم است.

همه ی یاخته های بدن شما دی.ان.ا. یکسانی دارند، اما این دی.ان.ا. در یاخته به صورت نردبان بلند و واحدی نیست. دی.ان.ا. در یاخته به صورت 46 نردبان متفاوت است. هر یک از نردبان های دی.ان.ا. را کروموزوم می نامند. 23 تا از این کروموزوم ها از مادر و 23 تای آن از پدر به ارث می رسد و به همین دلیل است که کودک به والدین خود شباهت پیدا می کند.

ویروس

ویروس ها در گیاهان و جانوران ایجاد بیماری می کنند و آنقدر کوچکند که دانشمندان آن ها را با واحد میلیونیم میلی متر می سنجند. ویروس یا به شکل میله ای است، یا به شکل کروی.

ویروس ها یاخته نیستند و دانشمندان مطمئن نیستند که آیا ویروس ها موجودات زنده اند یا نه. ویروس ها یک پوشش پروتئینی محافظ دارند که ماده لازم را برای تولید مثل آن ها را احاطه می کنند. این ها فقط می توانند در داخل یاخته های موجودات زنده ای که آن را آلوده می کنند تکثیر شوند. ویروس ها فرماندهی کار های یاخته را به دست می گیرند و یاخته ها را به کارخانه ای برای تولید مثل ویرس تبدیل می کنند تا قبل از کشت شدن، صد ها ویروس جدید تولید کنند.

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت ما را چگونه ارز یابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 60
  • بازدید کلی : 4,259